-
هویّت انسانی در دو سنّت عرفانی (قبل از ابن عربی و بعد از ابن عربی)
جمعه 29 خرداد 1394 00:18
عرفان اسلامی ـ ایرانی از آغاز شکل گیری تاکنون به لحاظ مبانی فکری، رویکرد، اهداف و مشرب های فکری تحوّلات گوناگونی به خود دیده است. تأمّل در دو سنّت اوّل و دوم عرفانی ـ که یکی از آغاز تا سده ی هفتم و دیگری از سده ی هفتم (ظهور ابن عربی) تا عصر حاضر را شامل می شود ـ و تفکّر در چگونگی تعامل قوّه ی نظری و عملی، جایگاه خطیر...
-
در هیچ مپیچ
جمعه 29 خرداد 1394 00:05
مانده ام در پسِ هیچ با سکوت لحظات در پسِ مرگ و ممات پشت ابرِ غم و آه یک صدا می شنوم: ای اسیر! ای نگران! خوب بنگر به جهان تو مکن آه و فغان زندگی همچو نگاه زندگی صبح و پگاه زندگی ذرّه ی راه بگذر از قید جهان لیک می گویَدَم او: نیست دنیا همه هیچ لیک در هیچ مپیچ دلم آبستنِ غم چشم دریای پُرآب سینه از آه کباب گفت: دانم همه...
-
سخنی از جنس عارفانه ها
پنجشنبه 28 خرداد 1394 13:23
صفـــای خاطر پروانه ها کو؟ صدای گردش پیمانه ها کو؟ میان جمع انسان های غافل هیاهوی صف دیوانه ها کو؟ من عاشق شیدای توأم، می دانی در فکر و تمنّــای توأم، می دانی راهم بنما به کوی خود، دستــم گیر گم گشته و دروای توأم می دانی جز یاد تو همــدمی نباشد ما را با خواستنی، کسی نخواهد ما را آن دوست اگر براند از درگهِ خود بر کوی و...
-
گُلِ نوبهار طه
دوشنبه 25 خرداد 1394 23:20
تو گلِ بهارِ مایی، به چمن بیا نگارا! که بهار مست گردد چو ببیند آن صفا را تویی آفتاب حُسن و منم آن سیاهِ مطلق نظری ز روشنی کن، که بیابم آن ضیا را همه دردمند و رنجور، ز شبِ سیاه دیجور تویی از شعاعِ آن نور، بپذیر این نوا را گلِ نوبهار طه، پسرِ عزیزِ زهرا برس از دیارِ غربت، کرمی نما خدا را!
-
فراست در متون تعلیمی صوفیّه
دوشنبه 25 خرداد 1394 21:04
« فراست » یکی از کراماتی است که بیش از کرامات دیگر در کتب تعلیمی صوفیّه مورد بحث قرار گرفته است. علم روانشناسی نوین وجود این امر خارق عادت را به روش علمی به اثبات رسانده است. منشأ عرفان اسلامی قرآن و سنّت است. مصادیق فراست و مترادف آن ( توسّم ) در قرآن و نهج البلاغه و سپس در منابع صوفیانه، مانند: شرح التّعرف لمذهب...
-
یا علی!
دوشنبه 25 خرداد 1394 20:52
ای اورک لر آشناسی، یا علی امداده گل روحیمین سوز و نواسی، یا علی امداده گل ای حقیقت مظهری، آیینه ی روی خدا دین و ایمانین صفاسی، یا علی امداده گل هجـــر دردی چـــؤخ یاماندی یا علـی! شیعــــه قلبی باغـــری قاندی یا علـی! ایستیروک مهــــدیِ زهــــرا تئز گَلَه گؤزلیروک بیر چؤخ زمان دی یاعلی!
-
ساعت زندگی را چگونه کوک کنیم؟...
یکشنبه 24 خرداد 1394 10:18
ساعت زندگی ات را به افق آدم های ارزان قیمت کوک نکن!! یا خواب می مانی یا عقب هیچ مدرسه ای بالاتر از تجربه نیست... افسوس که شهریه ای گران دارد عمر...
-
روایت و روایت شناسی
شنبه 23 خرداد 1394 21:42
امروزه روایت و نظریههای روایت، بخش گسترده ای از پژوهش هایِ مربوط به علوم انسانی را به خود اختصاص داده است. روایت که تا چندی پیش بخشی از ادبیّات داستانی بود، به مرور، جای خود را در ادبیّات باز کرد و خود تبدیل به دانشی خاص ، و جایگزین نظریه های رمان در ادبیّات شد و هم اکنون یکی از حوزه های مهمّی که روایت شناسی به آن می...
-
رنگِ سیاه در فرهنگ و اساطیر ایران
شنبه 23 خرداد 1394 15:19
در سیاهی یافت صائب خضر آب زندگی هیچ دامانی به غیر از دامنِ شب ها مگیر زندگی بشر اوّلیّه تحت تأثیر دو عامل روز و شب (تاریکی و روشنایی) قرار داشته است. با کشیده شدن پرده ی سیاه شب، انسان ها به دل غارها پناه می بردند و می آسودند. پیدایش نسل و بقاء آن در زیر چادرِ سیاهِ شب اتّفاق می افتاد ،و بشر فعّالیّت و تلاش خود...
-
شهرِ پاییز
جمعه 22 خرداد 1394 18:04
در شهر پاییز گم شده ام می بینم گم شدگانی را که از کوچه پس کوچه های این شهر می گذرند امّا همجون من آواره و گم گشته اند به دنبال کوچه ی بهار می گردم و نسیم دلکش او امّا کوچه ها غرق در پاییزند من در این پاییزم برگ ریزان خزان را بنگر! مرغ سرگشته ی باغ مانده تنها و غریب کو نسیم سحری ؟ بَرَد این دستانم از افق های زمان...
-
شعر چیست؟
جمعه 22 خرداد 1394 15:16
شعر محصول احساس و اندیشه و عصاره ی احساس شاعر و مولود مقتضیّات مادی و اجتماعی عصر شاعر است. شاعران در طول تاریخ ادب فارسی، شادی ها و غم ها، شکست ها و پیروزی ها و مسائل روزانه و دردهای عمیق عصر خویش را در شعر منعکس کرده اند. ادبیّات و بالأخص شعر، در تمام سده ها و ادوار شعر فارسی مثل زنجیرهایی به هم متصّل بوده است. در...
-
اهلیّت شنودن
جمعه 22 خرداد 1394 15:01
عرصه ی سخن، بس تنگ است! عرصه ی معنی فراخ است! از سخن پیش تر آ، تا فراخی بینی و، عرصه بینی! هنوز ما را اهلیّت گفت نیست! کاشکی، اهلیّت شنودن بود! (شمس تبریزی)
-
حُسنِ دلجو : در وصف پیامبر اکرم (ص)
جمعه 22 خرداد 1394 14:18
سوره ی واللیل خواندم، وصفِ گیسوی شماست والضّحی خواندم، سراسر نسخه ی روی شماست صَرف◦ صَرف◦ از سوره ی یوسف فروجستم شبی ذرّه ای از آفتـــاب حُسنِ دلجــوی شماست پایه پایه تا به سویِ قابِ قوسین آمدم چون نظر کردم صفات طاق ابروی شماست آن روایت ها که می گویند از خُلقِ عظیم دفتر اخلاق خواندم سر به سر خوی شماست از سروده های...
-
دانش حیرانی نادانی است.
جمعه 22 خرداد 1394 11:03
« حیرت » ششمین مرحله از مراحل سیر و سلوک، وادی کمال انسانیّت، عصاره ی سیر و سلوک و جمع بین طریق و منزل است. از آن جا که شعر عطّار بعد از شعر سنایی دومین اوج شعر عرفانی است و عطّار نیشابوری اولین کسی است که با امعان نظر و باریک اندیشی های عرفانی خویش حقیقت وجودی هفت وادی سیر و سلوکِ طریقت را مطرح نموده است؛ در این...
-
عناصر سوررئالیستی در داستان «ملکوت» بهرام صادقی
دوشنبه 18 خرداد 1394 00:44
« بهرام صادقی » یکی از داستان نویسان موفّق و بسیار مؤثّر در عرصه ی داستان نویسی معاصر است. داستان های کوتاه وی در مجموعه ی « سنگر و قمقمه های خالی» و داستان بلند «ملکوت» نشان از ذوق و توانایی سرشار او در هنر داستان نویسی دارد.این داستان، داستانی فلسفی و سرشار از عناصر سوررئالیستی است. در این مقاله، مهم ترین...
-
رابطه ی بینامتنیّت میان سوانح العشاق و عبهرالعاشقین مطابق با نظریه ی ژرار ژنت.
دوشنبه 18 خرداد 1394 00:00
نظریه ی « بینامتنیّت » از رایج ترین رویکردهای مطالعاتی در ادبیّات محسوب می شود. « ژرار ژنت » از جمله نظریه پردازانی است که نقش مهمّی در کاربردی کردن نظریه ی بینامتنی دارد. تقسیم بندی هایی که ژنت در خصوص انواع بینامتنیت مطرح کرده است، در بسیاری از آثار مربوط به ادبیّات فارسی، به ویژه نثرهای عرفانی قابل تطبیق و مطالعه...