اهمیّت آشنایی با نظریه ی بینامتنیّت

بنا به تعریف «ژرار ژنت» فرانسوی، —بینامتنیّت عبارت است از «کاربرد آگاهانه ی متنی در متن دیگر. خواه به گونه ای کامل، یا چونان پاره هایی.» در حقیقت، — بینامتنیّت اندیشیدن در اندیشه های دیگران، به رسمیّت شناختن حضور دیگری در متن، قایل شدن به وجود تکثّر و ردّ تک گویی است.

       استفاده از نظریه ­ی ادبی، یکی از ابزارهای مهم و اساسی در تحلیل متون ادبی است. مطالعه­ ی متن بر اساس نظریه ­ی ادبی، روشی نظام ­مند و منسجم در اختیار پژوهشگر قرار می­ دهد تا از افقی خاص به آثار بنگرد و بیش از پیش با استعدادها و قابلیّت­ های متن آشنا شود. برخی از نظریه ­های ادبی، نگاه تک صدایی به آثار را به چالش کشیده ­اند، مطالعه در غالب پژوهش ­های انجام شده، بیانگر این حقیقت است که مؤلّفان در محدوده ­ی شرحِ برخی از قسمت­ ها و توضیح واژه­ ها و ذکر برخی صنایع ادبی باقی مانده ­اند و در بیش ­تر موارد برای آثار، هویّتی مستقل قایل شده ­اند. تغییر در نوع نگاه و خوانش آثار مخصوصاً آثاری که در نوع خود آغازگر و نقطه­ ی شروع یا اوج یک نوع ادبی بوده ­اند؛ ما را با جایگاه واقعی آن آثار و اهمّیّت آن­ها بیش از پیش آشنا می ­کند و این آثار را از حالت تک صدایی بودن درمی ­آورد و هویّت واقعی آن­ها را به درستی  می ­نمایاند. 

نظرات 1 + ارسال نظر
فرامرزی یکشنبه 29 آذر 1394 ساعت 00:38 http://elsas.ir

با عرض سلام و تبریک بابت مطالب پربار و ارزنده. در صورت امکان از اوضاع و احوال ادبیات ترکی در استان اردبیل هم مطالبی منتشر کنید.استاد اگر مطلب در حوزه شعر و ادبیات ترکی در دسترس دارید سایت ائل سس با افتخار حاضر به انتشار است.ممنون

سلام
سپاسگزارم که به این وبلاگ سر زده اید.
کاش خودتان را بیش تر معرفی می فرمودید.
چشم حتما سایتتان را می بینم
و از مطالبتان بهره مند خواهم شد.
با بهترین آرزوها

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.