-
نسبت میان دین و عرفان
شنبه 3 شهریور 1397 00:30
نسبت میان دین و عرفان همواره دو نگاه نسبت به دین وجود داشته است. نگاهی آن را غیر خلّاق، ایستا و گذشته نگر میداند و کسانی آن را خلّاق، پویا و اکنون نگر میشمارند. این طرز تلقّی ها در قالب منازعه بین سنّت و بدعت، در جهان اسلام نیز مطرح بوده است و طبعاً به عرفان اسلامی هم راه یافته است. از اینرو احمد جام مینویسد:...
-
شعر مشروطیّت بازتاب هنری مسائل اجتماعی...
دوشنبه 8 مرداد 1397 23:36
شعر دورهی مشروطیت بازتاب شکل هنری همان مسائل اجتماعی است؛ بهگونه ای که از قالبهای کمتر استفادهشده در شعر کلاسیک، مانند مستزاد که قالبی تفنّنی برای شاعران کلاسیک بود. بهمنظور بیان مسائل اجتماعی بهوفور استفاده کردند و قالب غزل را که تا آن هنگام فقط برای معشوق زمینی یا آسمانی به کار میرفت، برای مفاهیم سیاسی و...
-
حیرانم هنوز...
شنبه 23 تیر 1397 00:23
دلبرا امداده گل، عشقینده سوزانم هنوز بو بلالی بحرده من غرق طوفانم هنوز غم اُلوب جاری بوتون رگ لرده بو هجرانیدن چاره قیل بو کونلومه گؤر زار و گریانم هنوز ساق می وئرمور بو عاشقلر یانیر میخانه ده وئر می عشقوندن ای دلبر که عطشانم هنوز شمع جانیم گه گولور، گه گؤزلرین یاشین توکور آغلاماقنان گولمگین ده مات و حیرانم هنوز تشنه...
-
در سوگ امام علی (ع)
جمعه 18 خرداد 1397 22:41
علی اؤلنده اؤنا اهل کوفــه آغلادیـــلار حسین اؤلنده اؤنی آت چاپوب آیاقلادیلار علی اؤلنــــــــده اؤنا اهل کوفه دوتدیلا یاس قرا علم گوتوروب هامی گئیدی قاره لباس علی دئیوب هامی آغلاتدی کوفه داغ داشینی نیه کول اوستونه بس قویدیلار،حسین باشینی؟ علی اؤلنده هامی کوفیـــان گئیــــوب قـــاره حسینه بس نیـــه ویـــــــردی...
-
اسطوره
دوشنبه 13 فروردین 1397 20:33
اولین پرسشی که دربارۀ اسطوره و اسطورهشناسی مطرح میشود این است که: - اسطوره چیست و آیا ماهیت اسطوره و افسانه و منشأ آنها یکی است؟ - آیا اسطورهها از هر آنچه که مربوط به دوران کهن هستند، خلق میشوند؟ - اسطورهها در چه شرایطی و تا چه زمانی قادرند خود را در اذهان بشر و جوامع بشری حفظ کنند؟ - آیا جهان امروز هنوز به...
-
علیٌّ حبُّهُ جُنَّه...
دوشنبه 28 اسفند 1396 21:22
علیٌّ حُبُه، جُنّه قَسیمُ النّارِ و ال جَنّه وصیُ المصطفی حقّاً امام الإنس و ال جِنّه ترجمه: حب علی، “سپر” است. تقسیمکننده جهنم و “بهشت” است. به حق که وصی مصطفی است. امام انس و جن است. امام علی (ع) در الهی نامه عطار ز مشرق تا به مغرب گر امامست امیرالمؤمنین حیدر تمامست گرفته این جهان زخم سنانش گذشته زان جهان وصف سه...
-
چهار گروه از مردمان در کلام امیر مؤمنان
شنبه 19 اسفند 1396 22:11
ترجمه و تفسیر خطبه ۳۲ نهج البلاغه از زبان مرحوم شریعتی ای مردم ما در زمانه ای پرعناد و بدکینه گرفتار شده ایم، انسان نیکدل و پاکدامن را در این روزگار بد می شمرند و ستمکار در این عصر بر تندباد غرور و نخوتش می افزاید؛ آنچه می دانیم سودمان نمی بخشد و آنچه را نمی دانیم نمی پرسیم. مردم بر چهار گروه اند: یکی آنکه از پلیدکاری...
-
آتشکده آذرگشسب
پنجشنبه 7 دی 1396 10:35
آذرگشسب آذرگشسب را بزرگ ترین آتشکده دوره ساسانی است و ایرانیان برای آن حرمت بسیاری قایل بودند. به طور کلی ارزش هایی را که برای آذرگشسب برشمرده اند به شرح زیر است: 1 آذرگشسب دارای کتابخانه بوده، به طوری که یک نسخه از اوستا که با گرشاسب نوشته شده بود، نیز در گنج شایگان در محل آتشکده نگاهداری می شده است. 2 پادشاهان،...
-
اساطیر و انواع آن
شنبه 29 مهر 1396 18:10
انواع اساطیر دکتر اسماعیل پور در کتاب اسطوره بیان نمادین، با توجّه به کارکردهای گوناگون اسطوره، آن را به انواع مختلفی دستهبندی کرده است که مهمترین آنها به قرار زیر است: 1. اساطیر ریشه و بن : اساطیر ریشه و بن مربوط است به اسطورههای آفرینش یا جهان شناخت، آسمان، خورشید، زمین، ستارگان و انسان. این اساطیر در بارۀ...
-
بهشت و دوزخ در منابع اساطیری
چهارشنبه 12 مهر 1396 09:52
اعتقاد به بهشت و دوزخ در منابع اساطیری آخرتشناسی و اعتقاد به معاد، یکی از تعالیم اساسی زرتشتی است. در هات 43 «یسنا» چنین آمده است: کسی که نسبت به آدمی و نسبت به خداوند در راه نیکی گام نهد در حیات سرمدی خوشنود خواهد شد و پاداش خود را از اهوره دریافت خواهد کرد.» (دارمستتر، تفسیر اوستا و ترجمه گاثاها ،270). در فرهنگ...
-
امشاسپندان ...
یکشنبه 9 مهر 1396 18:21
در «گاهان» از هفت موجود، «نامیرایان نیکوکار» (= امشاسپندان) ( Amesha Spenta ) سخن به میان آمده است که پسران و دختران خدا یعنی اهوره مزدا هستند، اما خصوصیت آن ها از نام هایشان معلوم می شود: «روح» مقدّس یا نیکوکار، ( Spenta Mainya ) «اندیشۀ نیک» ( Vohu Manah )، «راستی» ( Asha )، «شهریاری» ( Khshathra Vairya )، «اخلاص» (...
-
به یاد شهدای کربلا (گریز به شهدای دفاع مقدّس)
دوشنبه 3 مهر 1396 11:11
آغلار آغلاماز هر گلشنی خزانه دؤنن، آغلار آغلاماز بولبوللری نوایه گلن، آغلار آغلاماز؟ بولبول که گؤردی دور زمان سولدوروب گولون برگین توکوبدی باد خزان،آغلار آغلاماز هر بیر جوان، غریب اؤله، یا کی شهـید اؤلا القان ایچینده بی کس اؤلن، آغلار آغلاماز؟ قارداش یانیندا اؤلمییا تا باغلاسـین گؤزون هم سنگری یانینـدا اؤلان، آغلار...
-
مروری بر سیر تحوّل و تطوّر عرفان
پنجشنبه 9 شهریور 1396 00:08
تصوّف و عرفان اسلامی از نیمه دوم قرن دوم هجری است که در فرهنگ اسلامی شکلی به خود می گیرد و جایگاهی را برای خود دست و پا می کند. تصوّف وعرفان قرن دوم تصوّفی ساده و بی تکلّف بود و یک چهرۀ خام و ناپخته و ناصواب داشت که در آن تنها سخن از قناعت، ترک دنیا و زهد بود و خبری از عناصر واقعی عرفان مانند وحدت وجود و عشق الهی...
-
آتش و دلایل تقدّس و ارزش آن
پنجشنبه 12 مرداد 1396 16:10
واژۀ آتش ( fire ) در اوستا آتر ( atar ) در پهلوی آتور و آتش و در پارسی آذر و آدر و در لهجه های مختلف آدیش، آتیش و تش آمده است (مزدیسنا: 275).ریشه این کلمه در سنسکریت «آدری» به معنی شعله است که به عنوان صفت خدای آتش به کار رفته است. در ایران، پیدایش آتش را به هوشنگ (پادشاه پیشدادی) نسبت داده اند. به روایت شاهنامه...
-
توأمانی آزادی و اندیشه...
یکشنبه 8 مرداد 1396 11:20
آزادی و اندیشه به هم وابسته اند. از روزی که بشر به موجود اندیشمند ارتقاء یافته است، نیاز به آزادی را در خود یافته و آن را در زندگی «جان جانان» خود کرده است. مانند آفتابگردان است که به هر سو باشد روی خود را به جانب آفتاب می گرداند. روشنایی که در تفکّر ایران باستان آن قدر اهمّیت دارد، روشنی روان است. روشنایی و آگاهی و...
-
دل نوشت...
پنجشنبه 5 مرداد 1396 22:32
انتظار ... شب های تیره و تارِ خود را به آن امید به صبح می رسانم که شاید فردا خورشید از افق لحظه هایم طلوع کند ! و با پنجه های نوازشگر خود روحم را التیام بخشد و با نور و امید شکوفه بارانم کند و مطربانه نغمه های روح پرورِ شادی را به ارمغان آورد شاید بیاید و پیکر یخ بسته ام را گرمی بخشد و از این وادی خاموش به دنیای سراسر...
-
چند رباعی
شنبه 13 خرداد 1396 18:17
آزاد شوی چو بنده گردی ای دل خود را تو بکُش که زنده گردی ای دل پندت بدهم که بند خود را بگسل چون این گُسلی رونده گردی ای دل (داراشکوه، محمد) آنان که به دوست عهد بستند همه پیوند خود از جهان گسستند همه در سنگر حق به گل تیمم کردند در قاب شفق به خون نشستند همه (مردانی، محمّد علی) آنان که به راه عقل و برهان رفتند وآنان که به...
-
بدایت عشق از منظر احمد غزّالی
سهشنبه 9 خرداد 1396 23:35
احمد غزّالی در سوانح العشّاق، بدایت و همچنین پیدایش عشق را منوط به مشاهده می داند. مرغ عشق گاهی از آشیانه ی عزّت به پرواز در می آید و جلوه ای از جمال خود را در چشم مردم مستعدّ آشکار می سازد. این مرحله، بدایت عشق است. بنابراین آغاز و شروع عشق، زمانی است که تخم جمال و زیبایی از نوع مشاهده، در مزرع دل افشانده می شود: «...
-
مسلمانان ... مسلمانی ...
جمعه 5 خرداد 1396 11:26
مسلمـانان مسلمـانان، مسلمـانی مسلمــانی از این آیین بی دینـان، پشیمـانی، پشیمـانی بمیرید از چنین جانی کزو کفر و هوا خیــزد ازیـرا در چنین جــانی فـرو ناید مسلمـانی شراب حکمت شرعی خورید اندر حریم دین که محرومند ازین عشرت هوس گویان یونانی شود روشن دل و جانتان، ز شرع و سنّت احمد چنــان کز علت اولا، قـوی شد جـوهــر ثانی...
-
منوچهری دامغانی و شعر عرب
جمعه 5 خرداد 1396 11:17
منوچهری و تأثیرپذیری وی از شاعران عرب منوچهری دامغانی بنابر شیوهی ادیبان هم روزگار خود به شاعران عرب و شعر آنان توجهی خاص نشان داده است ولی تاثیر شعر عرب در کلام وی آنقدر برجسته است که او را از دیگر شاعران سبک خراسانی متمایز میکند. • تاثیرپذیری منوچهری از شعر عرب به چند شکل بروز و ظهور پیدا کرده است: ساخت چندین...
-
تفاوت شعر و نثر
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 23:10
در زبان گفتار و زبان شعر، واژه، عنصراساسی و بنیادین است. سارتر می گوید: «شاعران از جمله کسانی هستند که تن به استعمال زبان نمی دهند، یعنی نمی خواهند آن را چون وسیله به کار برند. حقیقت آن است که شاعر، یکباره از زبان، به عنوان ابزار، دوری جسته و برای باراول و آخر، راه و رسم شاعرانه اختیار کرده است؛ یعنی راه و...
-
مهدیا...
چهارشنبه 6 بهمن 1395 08:18
مهدیا! یاندی فراقونده کونول، داده یئتیش ناله چکدی دل بیچاره، گه فریاده یئتیش نه قده ر عمر اؤلا سن سیز اگر، یؤخ ثمری گلمه سون سن، صنما هر نه گئده ر باده، یئتیش هامی دنیاده گرفتار غرور و هوسی ای خدا درگهینه خاضع و افتاده، یئتیش باور قلبی وئریب رنگین الیندن افسوس! گل کی تا سن ائده سن بیزلری آزاده، یئتیش سویله «مسرور»...
-
بررسی تطبیقی اندرزهای دینی در اشعار پروین اعتصامی و فدوی طوقان
یکشنبه 28 آذر 1395 17:27
مطالعه ی تطبیقی یکی از مؤثرترین شیوه ها برای دستیابی به نقاط وحدت اندیشه های بشری است. شعر تعلیمی فارسی و عربی در بسیاری از مضامین خود، مدیون تعالیم دینِ اسلام است. از آنجا که ادبیات هر عصری نمایانگر احوال حاکم بر آن زمان است؛ پژوهش حاضر، اشعار دو شاعر ایرانی و فلسطینی (پروین اعتصامی و فدوی طوقان) را از نظرگاهِ...
-
تحلیل خویشکاری¬ها در رمان «پل معلّق» محمّدرضا بایرامی بر اساس نظریه¬ی پراپ
یکشنبه 28 آذر 1395 17:22
رمان «پل معلّق» اثر محمدرضا بایرامی یکی از آثار موفق در حوزه ی ادبیات داستانی (دفاع مقدس) است که از اقبال شایان توجهی برخوردار بوده است. تحلیل ساختار و بررسی ریخت شناسی این اثر به منظور ارایه ی الگوی ساختاری آن، یکی از ضروریات پژوهش در حوزه ی ادبیات پایداری است. با توجه به تناسبی که بین ویژگی های این رمان، با...
-
روایت شناسان
دوشنبه 22 آذر 1395 00:39
• در میان مکاتب ادبی گوناگون، مکتب ساختار گرایی بیشترین توجه خود را به روایت معطوف کرده و به پژوهش های گسترده ای دست زده است. ساختارگرایی در بررسی داستان شناختی انقلاب بزرگی پدید آورد. بنیان گذاری علم ادبی کاملا جد یدی به نام روایت شناسی یکی از محصولات اساسی این انقلاب بود؛ که ولادیمیر پراپ، برمون، آ.ج. گریماس...
-
رومن یاکوبسن
دوشنبه 1 آذر 1395 08:13
رومن یاکوبسن در اکتبر 1896 در مسکو به دنیا آمد. تحصیلات خود را در مؤسسه زبان های لازارو آغاز کرد و در سال 1919 در رشته ی زبان شناسی تاریخی و تطبیقی دانشگاه مسکو به پایان رسانید. او یکی از بنیانگذاران حلقه ی زبان شناسی پراگ بود که از سال 1925 به بعد فعالیت خود را آغاز کرد یاکوبسن سال های 1920 تا 1939 را در چکسلواکی...
-
ابوالقاسم لاهوتی
جمعه 14 آبان 1395 21:15
شعر «بالام لای» از «ابوالقاسم لاهوتی» که در گرماگرم نهضت مشروطه ساخته شده است، کم و بیش حال و هوای نوگرایانه دارد و شاید به تعبیری، شعر نو نیز باشد، تحت تأثیر ترانه های عامیانه سروده شده است. بالام لای آمد سحر و موسم کار است بالام لای خواب تو دگر باعث عار است بالام لای لای لای بالا لای لای لای لای بالا لای لای ننگ است...
-
مادر داشتن...
چهارشنبه 7 مهر 1395 21:00
تاج از فرق فلک برداشتن جاودان آن تاج بر سرداشتن در بهشت آرزو ره یافتن هر نفس شهدی به ساغر داشتن روز در انواع نعمت ها و ناز شب بتی چون ماه در بر داشتن صبح از بام جهان چون آفتاب روی گیتی را منور داشتن شامگه چون ماه رویا آفرین ناز بر افلاک اختر داشتن چون صبا در مزرع سبز فلک بال در بال کبوتر داشتن حشمت و جاه سلیمان یافتن...
-
غم دمساز
جمعه 2 مهر 1395 01:27
کاش دستان مرا طاقت پرواز دهی! کاش این تنگ دلم را، دم و آواز دهی! نه چنانم صنما صبر بر این هجر کنم مگرم از سر لطفت ، به من آن باز دهی با دلی خسته فتادیم به محراب نماز تا مگر بهر دلم، دلبر طنّاز دهی خسته جانیم و به دنبال نیاز آمده ایم نه که با غمزه نقابی به رخ ناز دهی ما که مسرور نگشتیم در این وادی عشق مگر از دولت هجرش...
-
شعری برای غدیر خم...
دوشنبه 29 شهریور 1395 00:14
در جان خود، حدیث محبّت نگاشتیم در دل بجز ولای علی را نکاشتیم از نیک و بد هرآنچه که داریم و داشتیم بر حفظ دینِ پاکِ محمّد گماشتیم تا شد همیشه بیرقِ دین خدا بلند آن سان که کرد، دستِ علی مصطفی بلند عید غدیر و جشن ولایت بپا شده ست شأن علی و شیر خدا برملا شده ست ورد زبانِ عرش و مَلَک، لافتی شده ست زیرا اساس پاک امامت بنا...