-
پندی از پدر، در بیان دشمن دوست نما...
چهارشنبه 8 مهر 1394 22:05
دشمن دوست نما چون شجر گل دار است شاخه اش پر زگل، اما ز کجی پرخار است ای بسا بلبل خوشخوان که در شاخه ی آن شده مشغول ترنّم به سر گفتار است؛ زود بیند که همان شاخه قفس بوده به او چون ز اصلش کج و هم پیچ و خمش بسیار است دشمن دوست نما، همچو دد و مرصاد است کینه ورزنده و فرصت طلب و خونخوار است ظاهراً خوش سخن و، دم ز احبّاء زند...
-
دو متن، از دو شهید....
دوشنبه 6 مهر 1394 07:46
شهید چمران: امام زمان (ع)، در میان ما حاضر است و در میان ما زندگی می کند. او مار ا می بیند، ولی ما از دیدنش محروم هستیم. این ماییم که قلب و روحمان از بار گناهان پوشیده شده و قادر نیستیم وجود مبارکش را درک کنیم. او از ما غیبت نکرده است؛ ماییم که از او غیبت کرده ایم. شهید مرتضی آوینی: بهار سر رسیده است و شقایق های وحشی...
-
حکایتی از سوانح العشّاق احمد غزّالی
جمعه 3 مهر 1394 19:56
«آن ملک که گلخن تابی (غلامی که مسئول گرم کردن آب حمام باشد) بر او عاشق شد، وزیر زیرک از آن معنی به حسّ شد. پس با مَلِک بگفت. مَلِک خواست که بر او سیاستی راند. (مجازاتش کند) وزیر گفت که تو به عدل معروفی، لایق نبوَد که سیاست فرمایی. چه عشق کاری نیست که به اختیار بوَد، و سیاست فرمودن بر کاری که در اختیار وی نیست، از عدل...
-
دمی با سعدی...
جمعه 3 مهر 1394 19:52
برادر که در بند خویش است،نه برادر، نه خویش است. سِفله چون به هنر با کسی بر نیاید، به خبثش بر پوستین افتد. عاصی که دست بر دارد، به از عابد که در سر دارد. استعداد بی تربیت دریغ است و تربیت نامستعد ضایع. سیم بخیل وقتی از خاک در آید که، وی در خاک رود. مراد از قرآن تحصیل سیرت خوب است،نه ترتیل صورت مکتوب. حریص با جهانی...
-
جوانی در عرفات
جمعه 3 مهر 1394 14:24
«جوانی در عرفات ایستاده بود، وقت دعا خلق دست برداشته بودند و دعا می کردند، و حاجت می طلبیدند. آن جوان خاموش بود، شخصی بر او رفت، گفت: ای جوان زمان اجابت است، مکانی مکرم است، و زمانی معزّز، چرا دعایی نمی کنی، و حاجتی نمی طلبی، و دستی بر نمی داری؟ گفت: ای عزیز چه کنم اگر زبان است، آلوده است از غیبت، و اگر دست است، در...
-
در ارزش ِ کاوش و جست و جو
جمعه 3 مهر 1394 14:15
« ارزش آدمی به حقیقتی نیست که در اختیار دارد، یا خیال می کند دارد، بل به رنج بی شائبه ای است که در جست و جوی حقیقت می برد. چون آن چه به قوای وی می افزاید نه داشتن، که جستن حقیقت است؛ پیشرفت دمادم او در راه کمال یکسر در گرو این جست و جوست. داشتن آرام می کند، کاهل و مغرور؛ خدا اگر در دست راستش همه ی حقیقت را داشت و در...
-
سفر به قتلگاهی در سرپل ذهاب...
شنبه 28 شهریور 1394 23:58
به یاد گلگون کفنان تپه ی بابا هادی در عملیات کربلای نه به یاد سی و هفت سربازِ بی سر، که سر و جان خود را در راه مرام خود باختند... به یاد کامل ... من در آن بیراه ، راهی دیده ام در شب دیجور، ماهی دیده ام در جوار کربلا، در دشت خون دشتِ سرپُل، قتلگاهی دیده ام ****************** آن سپاهی گفت: این جا کربلاست کربلا در کربلا...
-
شتابِ عمر
شنبه 28 شهریور 1394 23:30
جانا شتاب دارد گویا که جان عمرم! / در فصل نوبهاران دیدم خزان عمرم یک دم به غم گذشت و روز دگر به فرقت/ در حیرتم چه دارم تا این زمان عمرم؟! بس سعی ها نمودم نامد مراد حاصل / تیری به آن نَجَست آه، از این کمان عمرم فریاد بارالها از روبهان رنگین! / زرد است روی سرخ و چون ارغوان عمرم بس ناصحان بگفتند «مسرور» باش و بی غم / رو...
-
بررسی و تحلیل شعر عاشورایی اردبیل با تأکید بر اشعار شیخ احمد مختاری
سهشنبه 24 شهریور 1394 17:47
چکیده مرثیه سرایی در تاریخ آذربای جان از قدمتی بسیار برخوردار است و حماسۀ حسینی، بخش قابل توجّهی از ادبیات سنّتیِ آذریها را به خود اختصاص داده است. شهر اردبیل، محلّ استقرار صفویان، پایتخت تشیّع بوده است. این مقاله بر آن است تا ضمن معرّفی یکی از شاعران عاشورایی اردبیل، مروری بر سیر تاریخی ادبیّات عاشورایی و نوحه...
-
آنچه یافت می نشود، آنم آرزوست...
جمعه 20 شهریور 1394 23:49
گاه انسان چیزی گم می کند و دنبال گم شده اش می گردد؛ این درد بسی آسان تر است؛ زیرا می داند که دنبال چه چیزی می گردد. اما زمانی انسان بدون آن که بداند دنبال چه چیزیست، مدام در جستجوست و گاه دنبال چیزیست که همه جا هست، امّا در عین حال هیج جای به خصوصی امکان یافتنش نیست. این دردیست که بر دل انسان عارف و عاشق بسیار سنگینی...
-
ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم...
جمعه 20 شهریور 1394 23:35
در عالم عرفان با دنیایی روبه رو هستیم، که در آن همه چیز حیات دارد؛ هیچ چیز گنگ و خاموش نیست. می شود صدای هم صحبتی پرندگان و گل و گیاه را شنید، می توان پنجه ی گرم و نوازش گر آفتاب را که بدون گزینش، بر سر و روی همگان می تابد، حس کرد؛ می توان صدای خاموش و دل پر طراوت ابر و هوهوی باد را شنید؛ می توان با همه چیز سخن گفت،...
-
کتابشوییِ عرفا و علت آن
دوشنبه 16 شهریور 1394 08:20
بسیاری از بزرگان تصوّف، اشتغال به علم را مانع و حجاب راه می دانستند، افرادی نظیر یوسف ابن ایّوب همدانی، ابوعلی ثقفی و مولوی ـ آن گاه که به شمس تبریز عشق می ورزید ـ درس و مدرسه را رها کرده اند. ابو علی سیاه از متقدّمین این طایفه است، که امّی بود. ( ابوسعید ابوالخیر، اسرار التّوحید، صص170و169) شیخ داوود کبیر از مشایخ...
-
عقل ممدوح و عقل مذموم
یکشنبه 15 شهریور 1394 00:33
«عقل در ذات خود یک چیز است و لیکن دو وجه دارد. یکی در خالق، و عبارت از او عقل هدایت که خاصۀ مؤمنانست و یکی در خلق و این عقل مشترک است که آن را عقل معاش خوانند و اهل ایمان و طالبان حق و آخرت را عقل معاش تابع عقل هدایت بود.» (کاشانی، عزّالدّین محمود، مصباح الهدایة، ص 56) عقل دو عقل است اوّل مکسبی/ که در آموزی چو در مکتب...
-
تکلیف وفا
سهشنبه 10 شهریور 1394 00:01
جز یاد تو در دل نیست ای ظاهر و پنهانم از هجر تو گر سوزم ناید ز دل افغانم گر صبر به دل دارم یا چون نی نالانم بر گوشه ای از مهرت آگاهم و حیرانم هر سو نظری کردم جز ذکر تو نتوانم فارغ ز غم عشق و آسوده ز ساحل ها هر کاو که می ای نوشد در عشق و هوای تو جامی پس از آن خواهد مانند گدای تو بیند به جمن بلبل در ساز و نوای تو مشغول...
-
حیرانی ما دلیل وجود خداوند است.
شنبه 31 مرداد 1394 22:08
یکی از دلائل حیرانی عارف در این است که خداوندی که در و دیوار و تمام اجزای هستی به وجود او اعتراف می کنند، از دیده ها نهان است. «هُوَ الأوَّلُ وَالآخِرُ وِالظّاهِرُ وَالباطِن...» ( قرآن کریم، 3/ 57) حضرت علی (ع) می فرمایند: « الظّاهِرِ فَلاشیْءَ فَوْقَهُ، وَ الْباطِنِ فَلا شیْءَ دونَهُ. آشکار است و چیزی آشکارتر از او...
-
حیرانی عطار، توأم با فناست...
پنجشنبه 22 مرداد 1394 18:28
تأمّل در برخی غزلیّات عطّار ما را متوجّه می سازد که حیرانی عطّار با فنای خودی همراه است. وی فردی است وارسته از هوای نفسانی و هواجس دنیوی، که از غیرِ حق بی نیاز است و مشاهده ی جمال حق و فنای در کمال او را همیشه آرزومند است. غزلیّات سراسر شورِ عطّار بر این نکته که سلوک و روش او بر « فنای خودی » مبتنی است، گواهی می دهد....
-
لا أدریّون (نمی دانم گویان) و فلسفه ی «نمی دانم گفتنِ » خیّام
چهارشنبه 7 مرداد 1394 19:55
« لا ادریّه (نمی دانم گرایان= Agnistics ) از پیروان یکی از مذاهب فلسفی قدیم هستند و بر آنند که عقل بشر از ادراک مجرّدات و فهم گوهر خواصّ آن ها و نیز بسیاری از مسائل دشوار حیات عاجز است.» (حلبی، علی اصغر، تاریخ فلسفه ی ایرانی، ص 334) هر چند فلسفه ی خیّام « لاأدری » است، امّا «نمی دانم» او، با نمی دانم افراد نادان بسیار...
-
کودکان کوچک، عارفان بزرگ اند...
سهشنبه 6 مرداد 1394 01:19
«از جهان قسمت ارباب نظر حیرانیست نرگس از باغ بجز دیده ی حیران نبرد » (صائب) وقتی دفتر زندگانی خود را ورق می زنم، و در ایّام گذشته نظر می افکنم، تصاویر خیالی و حیرت انگیز دوران کودکی ـ آن هنگام که ساعت ها با نگاه پاک و معصومانه ی خود در آسمان صاف و پرستاره چشم می دوختم و در چشمک زدن ستاره ها و حرکت شهاب سنگ ها به تماشا...
-
بررسی تطبیقی «مفاتیح الإعجاز» لاهیجی و «نسایم گلشن» شاه داعی شیرازی
جمعه 26 تیر 1394 01:41
گلشن رازِ شیخ محمود شبستری، مثنوی کوتاهی در شرح اصطلاحات و رموز صوفیان و یکی از کهن ترین شعرها از نوع خود است. به دلیل موجز بودن این اثر، شرح های متعدّدی ـ مخصوصاً در قرن نهم ـ بر آن نگاشته شده است که از آن میان مطالعه ی تطبیقی شرح «شاه داعی شیرازی»، به دلیل تقدّم زمانی و شرح «لاهیجی» به دلیل مقبولیّتی که از همان...
-
وابتغوا الیه وسیله...
سهشنبه 23 تیر 1394 00:30
ای بی خبر! دئمه که بو چرخون وفاسی وار بیر ذرّه یؤخ وفاسی ولی چؤخ جفاسی وار فانی دیوب جهانی، خداوند کردگار « افٍّ لَکَ »، بویوردی خـردمند روزگار لفظ مؤنّثیلـــه تاپوب بسکه اشتهار بیر ساعتی اگر سنیلن اولسا باوقار، شاد ائتمه قلبووی، دئمه یاخجی حیاسی وار زینت وئروب، مزیّن اولار لاله زاریلن باغ و بهار و گلشنِ زرّین نگاریلن...
-
در مصیبت شیر خدا علی (ع)
سهشنبه 16 تیر 1394 22:32
علی مظلوم است یا حسین ؟ علی اؤلنده اؤنا اهل کوفــه آغلادیـــلار حسین اؤلنده اؤنی آت چاپوب آیاقلادیلار علی اؤلنــــــــده اؤنا اهل کوفه دوتدیلا یاس قرا علم گوتوروب هامی گئیدی قاره لباس علی دئیوب هامی آغلاتدی کوفه داغ داشینی نیه کول اوستونه بس قویدیلار،حسین باشینی ؟ علی اؤلنده هامی کوفیـــان گئیــــوب قـــاره حسینه بس...
-
من راه نشین و دیوانه در دیوان حافظ...
پنجشنبه 11 تیر 1394 02:37
یکی از مهم ترین بحث ها و مقوله های عرفان اسلامی، بحث در رابطه با « انسان » و جایگاه وی در جهان هستی است. انسان در جهان بینی عرفانی محی الدین بن عربی،« کلمه ی فاصله ی جامعه » یعنی شکل تفصیل یافته و جامع و دربردارنده ی تمام هستی است. به تعبیر دیگر، انسان عالم کبیر و جهان، عالم صغیر است. مطالعه در سروده های حافظ نشان می...
-
گفتمان و گفتمان کاوی
سهشنبه 9 تیر 1394 00:11
گفتمان مجموعهای از گزارههایی است که یک مفهوم کلی و مرکزی را در بر میگیرد و گفتمانکاوی عبارت است از شناخت روابط بین گزارههای گفتمانی که به طور کلی بر شرایط اجتماعی و محتوای ساختارها و واژهها اختصاص دارد (فرکلاف، 1387: 8). گفتمانکاوی رویکردی است که با ارزیابی سطوح گوناگون متن امکان دستیابی به درک و برداشتی جدید و...
-
چگونه پروپوزال بنویسیم؟
پنجشنبه 4 تیر 1394 13:21
برای نوشتن یک طرح پایان نامه، معمولاً فرم های از پیش تهیه شده ای وجود دارد که دانشجو باید آن را پر کند. پروپوزال یا طرح پایان نامه باید زیر نظر استاد راهنما تدوین شود. با توجه به این که فرم های پروپوزال بخش های یکسان و مشابه فراوانی دارند، توضیحات لازم برای پر کردن هربخش ارایه می شود. دانشجو باید فرم طرح پایان نامه یا...
-
از انتخاب موضوع تا دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد
پنجشنبه 4 تیر 1394 12:43
1. چند توصیه برای شروع اخذ پایان نامه کارشناسی ارشد موضوع پایان نامه خود کارشناسی ارشد را با توجه به معیارهایی مانند نیاز جامعه، در اختیار داشتن امکانات تحقیق نظری و عملی، داشتن دانش و علاقه در زمینه مورد نظر، آینده شغلی و مواردی از این قبیل انتخاب کنید و سعی کنید موضوع پایان نامه شما در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد...
-
عاشقم بر قهر و بر لطفش بجدّ...
دوشنبه 1 تیر 1394 17:15
مولانا، بزرگ ترین شاعر قرن هفتم، صاحبِ چندین اثر مهم عرفانی از جمله: مثنوی معنوی و غزلیات شمـس است.غزلیات شمس، سرشار از شور و مستی است. مولانا مطابق با نظامِ فکریِ خاصِ خود، تمام سختی ها و مرارت ها و تنگناهای زندگی دنیایی را نیز لطف خداوند می داند. به نحوی که حتّی قهر خداوند را نیز « لطف » قلمداد می کند. چرا که در این...
-
عدم هراس از مرگ در اندیشه ی مولانا
دوشنبه 1 تیر 1394 16:26
در نظر مولانا، مرگ پایان زندگی نیست، بلکه سرآغازی دیگر و به منزله ی پلی برای عبور و نیل به نشئه ای دیگر است. از این رو تصویری که از مرگ در آثارش رقم می زند، هراس انگیز نیست. مولانا شاعری است که در آثار و افکارش، اندیشه ی امید به فردایی بهتر و شور و نشاط زندگی موج می زند و به خاطر همین امید است که حتی در خرابه ها هم به...
-
تذکّر یا تلنگر! ...
دوشنبه 1 تیر 1394 00:54
ای که در دارِ فنا عمر ِجوان سوخته ای ! بهر آن دارِ بقا، گو که چه اندوخته ای؟ دل مجـروحِ کسی را تو مداوا کردی ؟ یا که از ظلم به خود آتشی افروخته ای؟ شاد کردی دل مسکین و یتیمــانی را ؟ یا که با دستِ ستم بر سرشان کوفته ای؟ از سروده های مرحوم شیخ احمد مختاری
-
از زنده یاد قیصر امین پور
جمعه 29 خرداد 1394 22:18
یک روز از باغبان شهرم پرسیدم: اینگونه با شتاب چه می کاری؟ خندید با دو چشم هراسان گفت: تازه نهال نو ثمرم را محصول عمر خود پسرم را ******************** ... فرزندم رؤیای روشنت را دیگر برای هیچ کسی بازگو مکن! حتی برادران عزیزت می ترسم شاید دوباره دست بیندازند خواب تو را در چاه ... ****************** ... از بد بتر اگر...
-
راهِ خدا جو...
جمعه 29 خرداد 1394 17:57
دنیا به مثال کف و در آب روان است شاهد به فنائیّت آن، آیه ی فان است صیّــادِ اجل می فکَنَــد تیر به گلّه صیدش سر تابوت ببین پیر و جوان است مشغــول چَــرا بود همین باقی گلّه مستغــرق بحر لعب و در خفقــان است انسان لفی خسر که خواندیم ز قرآن از خاطرمان رفته چه حاجت به بیان است؟ امروز به تخت اند سلاطین جهانی فردا به لحد...