-
سروده ای از پدر
پنجشنبه 28 مرداد 1395 10:19
غروب وقتی اولار، غملی بیر هــواسی غریــبون دوشه ر خیالینه چوخ، غملی ماجـراسی غریــبون هامی ائوینه گئــده نـده قــالار اراده غریب لـر اؤوقته دردینی بیلمه ز، بجز خـداسی غریبـون آتا بالانون الینده ن دوتوب ائوینـــه گــئده نده خدا بیلور اوجالار، عرشه آه و واسی غـــریبون غریب باخار ولی گولمه ز هامی دئینده گولـنده نه چون کی...
-
در سالگشت سفر بی بازگشتت...
جمعه 22 مرداد 1395 23:04
تکرار صدای تو مشقِ هرشبِ هَزارها و چلچله هاست گذشته ، حال و آینده پرسان پرسان، دنبال ردّ پای صدای توأند و جاده ها ؛ با همراهیِ تو معنا گرفته اند و من بی تو باختم معنای هرچه «بودن» را ای تمام هستیِ من؛ پدر!!!... «مسرور»
-
دمی با عطّار نیشابوری...
پنجشنبه 21 مرداد 1395 00:16
در بیــابانی که نه پا و نه سر دارد پدید هر زمان سرگشته تر هر ساعتی حیــران ترم گرچه بسیـاری رسن بازی فکرت کرده ام بیش از این چیزی نمی دانم که سر در چنبرم گر بگویم آن چه از اندیشه بر جان من است یا چو من حیـــران بمانی، یا نداری باورم ************ من پای ز ســر نمی دانم او را دانــم دگر نمی دانم چندان می عشق یار نوشیدم...
-
سرگشتگی...
چهارشنبه 20 مرداد 1395 23:57
میان آسمانم یا زمینم؟ اسیر و بندۀ خاکم، همینم گهی این سو و گه آنسوست میلم کجا باشد مرام واپیسنم ؟!... « مسرور»
-
آن خطّ سوم منم...
جمعه 15 مرداد 1395 23:20
ذوالنّون گفت: «آنکه عارف تر است به خدای، تحیّر او در خدای سخت تر است و بیش تر، از جهت آن که هر که به آفتاب نزدیک تر بود در آفتاب متحیّرتر بود تا به جایی رسد که او، او نبود.» (عارف و صوفی چه می گویند، جواد تهرانی، ص 6) هر کس به میزانی که خود را بشناسد، به معرفت دست می یابد. گاه مقام وحدت، خود را در آیینه ی...
-
غفلت یا حیرانی؟؟؟
جمعه 15 مرداد 1395 23:09
علیرغم توصیف های متعدّدی که مولانا از حیرت و مصادیق مختلف آن داشته است، غفلت را ستون هستی معرّفی کرده است. مولانا غفلت انسان را قضای الهی می داند. در حکایت رفتن ذوالقرنین به کوه قاف، می گوید: وجود غافلان مانند کوه های برف مانع از رسیدن گرما و شراره های آتش است. زیرا شوق دیدار حق، مثل آتش می تواند عارفان را...
-
از تاریخ به ادبیات
جمعه 15 مرداد 1395 19:18
تاریخ عالم آرای عبّاسی اثر اسکندربیگ منشی ترکمان، به لحاظ تاریخی، روایتگر اوج و حضیضِ دوره ای از تاریخ باشکوه ایران است. این اثر به لحاظ اعتبار و قابل اعتماد بودنِ نویسنده، استفاده از منابع تاریخی پیشین، رعایت اصول تاریخ نگاری، پرداختن به جزئیات و دقایق امور، اشتمال بر اطلاعات ذی قیمت تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و...
-
فدوی طوقان خنساء فلسطین
چهارشنبه 13 مرداد 1395 23:39
زنان فلسطینی همان گونه که در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوشادوش مردان این سرزمین حرکت کرده اند؛ در حوزه ی ادبی نیز حضور فعال داشته اند. ادبیات معاصر فلسطین به دلیل تأثیرپذیری از اوضاع و شرایط سیاسی این کشور توانسته است؛ آثار فراوانی در حوزه های مختلف به جای گذارد؛ اما بی گمان مضامین شعری این سرزمین...
-
جلوه های عرفانی خطابۀ غدیر خم در کلام مولانا جلال الدّین محمّد بلخی
چهارشنبه 13 مرداد 1395 23:13
با وجود آنکه پیرامون خطبۀ غدیر و مرد تکرارناپذیرِ تاریخ، حضرت علی(ع)، تاکنون کتاب های گرانسنگ و مقالات فراوانی به نگارش درآمده است، اما هنوز هزاران راز کشف نشده وجود دارد. سخنانی که در خطبۀ غدیر در شأن و منزلت حضرت علی(ع) توسّط پیامبر اسلام(ص) بیان شده، زمینۀ مساعدی را برای شاعران عارف فراهم آورده است، تا بتوانند...
-
سیمای جامعۀ آرمانی و انسان آرمانی در خطبۀ غدیر خم
چهارشنبه 13 مرداد 1395 22:48
آرمانخواهی یکی از مباحث مهم جامعه شناسی است. اغلب انقلاب ها در جهت تبیین اهداف خود، دربارۀ آرمانخواهی و ایدئولوژی عقیدتی نظریهپردازی کرده و به مطالعه پرداختهاند. پیشینۀ آرمانخواهی در حکومت اسلامی، به صدر اسلام میرسد که مسلمین برای ایجاد یک آرمانشهری اسلامی تمرین و تکرار داشته اند؛ اما در حوزۀ تفکراسلامی،...
-
فقر و مفهوم آن ...
شنبه 4 اردیبهشت 1395 09:38
برخی از خطباء و سخنرانان حدیث «الفقرُ فخری» را، بر زبان جاری می کنند و واژه « فقر » را به معنی نداری و فقدان معیشت خوب، تنگدستی و بینوایی و عدم بضاعت مالی پنداشته اند و به مردم القاء می کنند که پیامبر به نداری افتخار کرده است! در مقابل این حدیث « کاد الفقر ان یکون کفراً » یعنی؛ فقر نزدیک است به کفر منجر شود. روایت شده...
-
نقش سراب...
پنجشنبه 19 فروردین 1395 17:16
برای تشنگی ام بسکه آب می جویم به پای هروله نقش سراب می جویم خمیده گشت دلم، نوبهار من طی شد به سوز و ساز، نشاط شبا ب می جویم «مسرور»
-
حافظ و صائب دو منتقد اجتماعی...
چهارشنبه 18 فروردین 1395 10:39
با روی کار آمدن حکومت شیعه مذهب صفوی، مسیر تازه ای فراروی ادبیّات، به ویژه شعر فارسی قرار گرفت. واژگان عامیانه وارد شعر فارسی شد. این ویژگی در شعرهای سبک عراقی به ویژه حافظ کمیاب است، امّا از آن خالی نیست. در شعر حافظ و صائب (بخصوص حافظ) نوعی دلیری در بیان عقاید و وسعت دامنه ی نظر مشاهده می شود. هردو شاعر واژه های...
-
در بهاران کم تر از طبیعت نباشیم، ما نیز دگرگون شویم...
چهارشنبه 19 اسفند 1394 00:49
این همه گفتیم لیک اندر بسیچ بیعنایات خدا هیچیم، هیچ بی عنایات حق و خاصان حق گر مَلَک باشد، سیاهستش ورق ای خدا ای فضل تو حاجت روا با تو یاد هیچ کس نبود روا قطرۀ دانش که بخشیدی ز پیش متصل گردان به دریاهای خویش قطرۀ علمست اندر جان من وارهانش از هوا وز خاک تن از عدمها سوی هستی هر زمان هست یا رب کاروان در کاروان در خزان...
-
کلاغ در اساطیر
چهارشنبه 7 بهمن 1394 17:42
کلاغ در فرهنگ و ادبیّات ما نام های متعدّدی دارد، از قبیل: زاغ، کلاغ، ابو حاتم، ابوریدان، غراب البین، ابوالشوم و ... . غراب مظهر سیاهی و شئامت و حذر کردن و کراهت منظر است. عالمی زاغ سیاه و نیست یک باز سفید / یک رمه افراسیاب و نیست پیدا پور زال کلاغ مانند همه ی پرندگان سیاه، در قصّه های غربی و شرقی نماد هوش و فراست است...
-
حکایتی زیبا و دلنشین از شیخ شهاب الدین سهروردی
دوشنبه 5 بهمن 1394 20:07
من در ولایت یمن، پیری را دیدم سخت نورانی، سر و پا برهنه می دوید وقتی مرا دید به من گفت دوش در خواب جایی عجیب دیدم، چنان که نمی توانم آن را شرح دهم. در آن میان شخصی را دیدم که هرگز به حسن او ندیده ام و نشنیده، چون در او نگاه کردم از غایت جمال مدهوش شدم، فریاد از نهاد من برآمد، گفتم مبادا که ناگاه برود و من در حسرت او...
-
انسان شناسی راه خداشناسی
دوشنبه 5 بهمن 1394 19:59
مسیر شناخت و معرفت، از شاهراهِ خویشتن شناسی می گذرد. طبق این رویکرد، تنها راهِ قابل اعتماد و اصیل برای درک و دریافت معارف، روش کشف و شهود و مواجید عرفانی است. طبق سنّت اوّل عرفانی، خودسازی مقدّمه ی رسیدن به معرفت و شناخت حضوری است. بسیاری از عارفان، دلیل ناکامی انسان در کسب مدارج معرفت را، در عجز او از شناخت خویشتن...
-
نمونه هایی از تأثیر شاهنامه فردوسی بر ادبیات حماسی جهان
دوشنبه 14 دی 1394 23:21
- هیلدبراند : از قدیمیترین آثار حماسی آلمان است. در این منظومهی ناتمام، هیلدبراند دلاور ژرمنی با پادشاه «هونها» به سفری دراز رفته است. 1 در بازگشت به ایتالیا به جوان سلحشوری بر میخورد که پسر خود اوست و خود، او را میشناسد و میخواهد از جنگ با او بپرهیزد، ولی پسر که تصور میکند پدرش در سفر مرده است اصرار به نبرد با...
-
حماسه و ادبیات حماسی
دوشنبه 14 دی 1394 23:14
حماسه نوعی شعر داستانی است که کاملاً جنبهای آفاقی ( Objective ) دارد، نه انفسی ( Subjective ) و در این نوع، هیچ گاه هنرمند از «من» خویش سخن نمیگوید و از همین رهگذر است که حوزة حماسه بسیار وسیع است و در خلال حماسه تصویر تمدن یک ملت را، در مجموع، با تمام عادات و اخلاق، به خوبی میتوان مشاهده کرد و حتی قوای طبیعی و...
-
خطاب به جویندگان علم...
جمعه 11 دی 1394 18:33
دانش آموزها و دانش جو در جوانی تو راه ایزد پو عالم غیب و آشکار است او لا شریک است و لیسَ الّا هو با نظافت شوید و باایمان به خداوند قادر و سبحان هم ز اهل الصّلوه و اهل وضو لا شریک است و لیس الّا هو طلب علم کن مکن تو درنگ تا شوی اهل دانش و فرهنگ بهر آن لم یزل درود بگو لا شریک است و لیس الّا هو عندلیبی به کشور ایران...
-
اهمیّت آشنایی با نظریه ی بینامتنیّت
جمعه 20 آذر 1394 19:41
بنا به تعریف «ژرار ژنت» فرانسوی، بینامتنیّت عبارت است از « کاربرد آگاهانه ی متنی در متن دیگر. خواه به گونه ای کامل، یا چونان پاره هایی .» در حقیقت، بینامتنیّت اندیشیدن در اندیشه های دیگران، به رسمیّت شناختن حضور دیگری در متن، قایل شدن به وجود تکثّر و ردّ تک گویی است. استفاده از نظریه ی ادبی، یکی از ابزارهای مهم و...
-
اوضاع و احوال نقد در ایران ...
جمعه 20 آذر 1394 19:34
نقد و داوری دربار ۀ آثار ادبی زبان فارسی، دشوار است؛ زیرا در ایران سنت نقد و بررسی وجود نداشته است. برای رسیدن به مرحلة نقد درست ناگزیریم از پذیرفتن بسیاری از راه و رسمهای نقد ادبی که در زبانهای دیگر رواج دارد. ما امروز در مرحلة اقتباس هستیم تا برسیم به مرحلهای که از خود نیز ملاکهای نقد و بررسی به وجود آوریم....
-
زبانحال حضرت زینب (س) در روز اربعیـن در قالب مستزاد
شنبه 7 آذر 1394 16:02
ای راه حقیـقت ده بــاتان قــانه، حسیـنیم ای شاه لب عطشان قـرباندی باجــون قبـــــر پریشانه حسینیم زینب سنـــه قربان مـدّتی باجون حسرتیدی گلشن و باغه سولموش گولوم ای وای بیـر بولبولیدیم یانمیـشیدیم درد فــــراقـه یاندی دیلیم ای وای گلدیم که آلام اصغریوی بیرده قوجـاقه لای لای بالا لای لای لای لای چالا باجون، قوزی قربانه...
-
روزنوشت....
جمعه 22 آبان 1394 20:43
در سال 1331 چندین مجموعه شعر نو منتشر شد، که دو مجموعه از این میان به لحاظ نوآوری در شکل و محتوا، و عمق و پختگی و شور و حال، برتری چشمگیری نسبت به دیگر مجموعه ها داشت. این دو مجموعه، « خاکستری » و « شعله ای پرده را برگرفت و ابلیس به درون آمد »، از آثار هوشنگ ایرانی است. مزیت این دو مجموعه؛ تحول زبانی است. قابل توجه...
-
تحلیل گفتمان انتقادی
پنجشنبه 14 آبان 1394 00:09
تحلیل گفتمان انتقادی که نخستین بار درسال1979هاج وکرس آن را مطرح کردند، از رهاوردهای تفکّر پسانوگرایی است که ریشه در آراء میشل فوکو دارد. این رویکرد زبانشناسی معتقد است که عواملی همچون بافت تاریخی، روابط قدرت و سلطهی نهادهای اجتماعی و فرهنگی و ایدئولوژیکی، متن یا صورت زبانی ومعانی جدید را به وجود می آورند.(آقاگل...
-
قدیم ترین حماسه
پنجشنبه 7 آبان 1394 23:31
انواع ادبی در ادبیات ما به طور کلی عبارت است از: ادبیات حماسی، غنایی و تعلیمی ، و با اندک تسامحی ادبیات نمایشی در چند دهه ی اخیر. حماسه نوعی شعر داستانی است که کاملاً جنبهای آفاقی ( Objective ) دارد، نه انفسی ( Subjective ) و در این نوع، هیچ گاه هنرمند از « من » خویش سخن نمیگوید و از همین رهگذر است که حوزة حماسه...
-
در احوالات حضرت رقیّه (س) در خرابه ی شام
یکشنبه 3 آبان 1394 23:28
دایر به وفات حضرت رقیّـه (س) سس دوشدی شهر شامه که بیر بینوا اؤلوب ویرانه ایچره دردینه اؤلموب دوا، اؤلوب بیر اوچ یـ ـ ـاشیـندا قیز نئجــه شیرین زبان بالا بولبول کیمی گولوندن اولوبدور جدا اؤلوب نیسگیللی جان وئروبدی، اؤلنـده دئیوب آجـام معلـــوم اولور آجینــدان اؤ بخـت قرا ، اؤلوب چؤخ آرزو ائدوبدی جوان قارداشیین اؤ قیز...
-
چند شعر عاشورایی به زبان آذری
شنبه 25 مهر 1394 00:27
دایر به شهادت حضرت علی اکبـر(ع) دگمیش خزان یئلی گؤره سن هانسی گلشنه؟ بولبول وئروبدی سس سسه آه و نــواسی وار آیا کیمون جــوانی اؤلوب، اولمیوب کفن؟ اگنین ده بلکه، اینـــدی ده قانلو لبـــاسی وار آیا کیمون جـــوانی اؤلوب نعشی گلمیوب؟ شاید یاراسی چؤخدی، ساغالمـاز یاراسی وار کیم دور وصیّتی یازولوب قوش قنــــــادینا ؟ چونکه...
-
حکایتی از سوانح العشاق احمد غزالی
جمعه 24 مهر 1394 22:42
«آن ملک که گلخن تابی (غلامی که مسئول گرم کردن آب حمام باشد) بر او عاشق شد، وزیر زیرک از آن معنی به حسّ شد. پس با مَلِک بگفت. مَلِک خواست که بر او سیاستی راند. (مجازاتش کند) وزیر گفت که تو به عدل معروفی، لایق نبوَد که سیاست فرمایی. چه عشق کاری نیست که به اختیار بوَد، و سیاست فرمودن بر کاری که در اختیار وی نیست، از عدل...
-
ای فلک...
جمعه 24 مهر 1394 22:38
ای فلک! ظلـــم وستـــــم خانه سین آباد ائله دون حقّـی تکذیب ائلیین ظا لیمــــه، امــداد ائلــه دون گؤر نئجه داغ چکـــــوب سیـنـه ی پیغمبـــــره سن آل سفـیـــــانی یزیدون اورگین شـــاد ائلــه دون سبــــط پاک شـــــه لــولاکی، عالــــم ده یخوب هامی عا لم لری ماتـــــم زده ایـجــــــاد ائـلــه دون مـــوجب خلقت افـــــلاک...